25 February 2019

LUPA ID/USERNAME ONLINE BANKING BANK ISLAM


Assalamualaikum hai😊

Tak tau lah I ni nak kata lupa, tak lupa sebab memang ingat semua ID akaun online banking yang ada. So I nak share lah sikit pengalaman I yang 'lupa' online id/password bank islam ni😂


I try log in banyak kali waktu cuti sem yang lepas. Tapi still tak boleh log in. Then I googled dan baca ada orang cakap kena call. I kan macam tak yakin sangat kalau nombor 03 semua ni (takut scammer ke apa) macam paranoid sikit.


Lepastu nampak kat FAQs di web official Bank Islam, kalau lupa ID boleh call 03 26 900 900 atau emel contact center.




I choose to email first. Waktu emel tu hari cuti😂 so I pun tak expect dibalas cepat. Then tak lama diaorang reply bagi option nak call nombor mana. I kan dah cakap I takut sikit bila nak call 03 ni. So I call yang contact center/hotline 24 hours je.

Baca juga : Cara Bayar Yuran UiTM Guna ATM

First nanti ada macam robot eh ke rakaman suara entah tak tau nak explain. (update April2020 : system operator namanya😂 thanks orang  yang komen kat bawah ni)


So korang tekan la ikut pilihan korang. Contohnya tekan keypad 1 untuk bahasa Melayu, tekan keypad 2 untuk English. Lepas tu akan ada lagi arahan lain yang korang perlu ikut. Contohnya tekan untuk IC number. Dah settle korang tunggu sekejap untuk cakap dengan pegawai bank.


I dapat pegawai perempuan yang cakap laju 😂 dah la call tu pagi - pagi. Nasib baik boleh tangkap arahan dia. Dia akan tanya soalan peribadi kat korang so korang kena get ready tau. Lepastu tu dia suruh cuba log in balik sebab account I kena block sementara sebab tak ada aktiviti since last 6 months.


So dia cakap even ID masuk betul pun still tak boleh log in. Kalau korang betul-betul lupa ID, dia akan reset balik untuk korang buat lain. Tapi untuk I, I cakap I ingat dan tak boleh log in. So dia cakap akan unblock account untuk I try log in. Kalau tak boleh jugak / lupa kena call balik sekali lagi untuk reset.

So apa yang boleh I bagitau

1. Please log in online banking korang selalu untuk tak di block
2. Kalau 6 bulan tak aktif, kena block sementara.
3. Kalau 1 tahun tak aktif, kena block terus
4. Tolong ingat details waktu korang daftar online banking.


Okey korang, kalau ada apa-apa soalan/info / nasihat boleh komen kat bawah so that ramai orang boleh dapat info sama-sama😊 thanks korang bye salam.


213 comments:

  1. Hi! Nak tanya, kalau acc kena block terus, boleh buat acc baru ke tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 maksud awak account bank ke online banking? Kalau account bank sorry awak, saya tak pasti la awak sbb yg ni katanya block untuk online banking je😅 Awak try call dulu hotline bank tu tanya macam mana so incase tak boleh jugak means awak kena buat baru lah

      Delete
    2. HAIII ...DKT PC SAYA BULEH BUKAK JE KATA LALUAN ITU.TAPI DALAM TELEPON SAYA MASUKKAN PSWORD DGN ID XBOLEH ERMMM KENAPA DALAM PC BOLEH MMM....MOHON PERJELASAN

      Delete
    3. Hi😊

      Awak dah try reload/refresh page tak? Mungkin juga masalah line internet. Sorry awak saya pun kurang pasti😅

      Delete
    4. Hi😊

      Sorry saya kurang jelas soalan awak. Maksud awak nak call macam mana ke?

      Awak boleh cuba call nombor contact center bank islam yang saya tulis kat atas. Kalau tak salah, nombornya masih sama dari dulu😅 0326900900 Harap membantu😊

      Delete
    5. nk tanyA.. nombor tu mmg khas tuk bank islam atau di kawasan tertentu je?

      Delete
    6. Hi☺

      Ya nombor itu khas untuk bank islam (contact center bank islam) dan setahu saya, meliputi seluruh Malaysia😊

      Delete
  2. Asalam, means blok tu kena blok ngan visa la ye? Ke lain ? Sebab saya call dye kata banking online lain ngn visa

    ReplyDelete
  3. Waalaikumussalam😊 okey mcm ni kalau ikut yg saya faham, online banking je yg kena block. Sebab tak ada sebarang daftar masuk(log in). Kira macam awak punya online banking tu tak aktif. Kalau visa tu lain dah rasanya.

    ReplyDelete
  4. Awk tulis ape erk dekt email tu?informal or formal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tulis informal je awak.
      Contoh

      Subject :
      issue reagrding user ID

      Content :
      Hi.

      I am a valid Bank Islam account holder. What can I do if I forgot my user ID for Bank Islam online banking?

      Thank you.

      Lepastu awak tunggu reply dari pihak bank

      Delete
    2. Hai.. Saya lupa user id

      Delete
    3. Hi😊 awak boleh cuba call contact center atau terus ke kaunter bank untuk tanya tentang tu. Tapi pendapat saya, lebih mudah awak call dulu contact center😅 harap membantu

      Delete
    4. terima kasih..banyak membantu,saya baru call untuk lupe user id

      Delete
    5. Sama-sama😊 no prob! saya bantu setakat saya boleh hehe

      Delete
  5. Kalau unblock makan mase brpe lama yee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau saya haritu,lepas letak telefon (endcall) tu, saya terus try log in balik. Pastu alhamdulillah boleh guna sampai skrg😂

      Delete
  6. Hi awak saya pun ade masalah same dgn awak . Log in tak boleh saya ingt jer no id dgn pw .. Dah puas log in tak boleh jugak . Saya kena call no mane yee utk masalah same dgn awak nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 haah laa sama problem mcm saya tu. Awak try call no 03 26 900 900 tu. Nanti akan ada pegawai bank yg assist awak untuk try log in balik😉

      Delete
    2. Sama mcm sy la... Tpi akaun bank masih blh guna cuma online banking x blh guna.. Dh try byk kali

      Delete
    3. Sya pun ada msalh gitu gak td sya mau log in tp xleh sdangkn id &kta laluan smua btul..skrang sya x dpt cek duit mlalui online lg leh tlong tak?

      Delete
    4. Hi😊 bila last awak log in online banking? Kalau dah lama, maybe account online banking awak di block sebab tak ada sbrng activities. So saya suggest untuk awak call call contact centre bank islam untuk bantuan selanjutnya😊

      Delete
    5. dh call mintak reset, orang bank kata tunggu setengah jam, selepas setengah jam dan tambahan beratus jam masih belum log in, invalid id... sekarang masukk gaji transfer bank lain..

      Delete
  7. Hi, saya setahun da tak aktif sejak habis belajar jadi mmg kena block trus.haha. kena jd first time login semula. thank u bagi info.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺ hmm lama jugak tu awak setahun hahaha sama² and thanks jugak sebab sudi baca blog ntah pape saya ni😂

      Delete
    2. saya dah lebih setahun so macam mana ye, hahaha?? id and password pun saya lupa. kalau dah block terus meaning saya kena first time login semula?

      Delete
    3. Hi☺ hmm apa kata awak try call dulu tanya sbb nanti pegawai bank akan tanya no ic awak. Maybe dia boleh reset balik password dgn username awak😀

      Delete
    4. Dia klu call tu cas kredit ka?

      Delete
  8. patutla saya pun dah habis bljr acc online bank in memang jarang sgt guna haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi hahaha itu la kann☺ saya pun guna balik sbb untuk online shopping😝

      Delete
  9. patutla saya pun dah habis bljr acc online bank in memang jarang sgt guna haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah kann awak😂 saya pun gitu jugak dulu ahaha

      Delete
  10. Hi, awak kalau dh call bank islam dia sruh tggu satu jam, dua jam lps tu saya try login x leh jugak... Kene call blik ke tggu je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hii awak sorry lama tak bukak blog😝 awak cuba call balik customer service utk tanya😊

      Delete
  11. Nak tanya .. saya pun tak boleh nak login masuk , tak lupa tapi tak boleh nk masuk baru 4 hari lepas guna .. macam mana eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Same la. Rasenya id betul dh. Bu privet word lain.. Adoiiyaii

      Delete
    2. Kan sama lah. Private image dye kluar lain. Mksudnya mmg kena block la kan? Takut kena hack je.

      Delete
    3. Same goest to me, private image lain yang keluar

      Delete
    4. sama jugak. id kita punya. Tp private image kluaq yg lain.

      Delete
    5. ada yang dah try call bank islam tak?

      Delete
    6. Saya pun jadi mcm tu,,pw dgn id betul je.. Tapi dia tulis invalid

      Delete
    7. sy ada call sebentar td. tp system operator bgtau, akan ada panggilan dari bank islam balik, tp smpi skng tak ada panggilan dr bank islam lagi. sy pun ada email kpd bank islam. sy nak tanya.. ada yg pernah call bank islam tak? tp bank islam tak call semula?

      Delete
    8. Alamak sorry lama tak bukak blog😅 saya tak pasti la awak. Saya baru try tadi, dah okey. Awak try refresh/log in balik😅 Maybe masalah system kut

      Delete
    9. Sya pun dah cba log in pasword btul gak&kta laluan tp msih lg dia kta invalid napa tu ya?

      Delete
    10. Hi😊 awak dah pernah log in dlm masa terdekat ke? Maybe masalah system jugak. Saya suggest awak call terus contact center. Maybe pegawai bank boleh tolong reset balik😊

      Delete
  12. Hai...saya nak dapatkan semula id dan password bankislam bankin online

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haii😊 awak try call hotline untuk bantuan lanjut dari pegawai bank

      Delete
  13. Salam nak tnya mcmn kita nak tau id on9 banking sy dh cuba tak dapat sy lupa mcmn tu ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam hai awak😊 awak try call dulu nombor hotline bank islam tu. Sebab maybe nanti pegawai bank akan bantu reset balik

      Delete
  14. Hi, kalau lupa user id and password. kena email ye? sbb private word pun lupa apa yg i ltk haritu. nak email kemana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi awak😊 saya suggest untuk awak call terus hotline sebab lagi cepat pegawai bank nak assist awak instead of email. Tapi kalau awak prefer nak email, awak boleh email ke contactcenter@bankislam.com.my

      Delete
  15. Hai nk tnya kenapa sya call x dsmbungkn pon kt pegawai bank tu..leps masukkn ic duk ckp pasl al arfa la pa bnda ntah..ntah bila nk tunggu dy berhnti..satu lagi befote masukkn ic dy ad sruh letak hash..hash tu ap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai😊 sorry awak, saya kurang faham. Maksud awak tak disambungkan tu, talian stop tiba-tiba atau macam mana?

      Tentang hash tu,sorry saya pun dah lupa apa yang ditanya waktu saya call dulu sbb lama dah😂 maybe hash '#' ni yg dimaksudkan tu.

      Contoh arahan (ni contoh je tau sbb saya dah tak ingat😂 sorry): masukkan no telefon dan kemudian no ic. So awak try tekan

      0123456789#nomboric

      Minta tolong kalau ada sesiapa ada info berkenaan hal ni boleh bantu tak? Terima kasih korang and sorry sebab tak dapat bantu banyak😅

      Delete
  16. hii. saya nak tnya. knpa bank islam online saya tk boleh bukak. bila dh masukkn user name tu dh btul dn dh kluar akaun kita dn bila masukkn p/s tk boleh. pdahal p/s tu dh btul. bnyak kali try tk boleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 awak dah lama tak bukak online banking ke? Sebab kalau dah lama inactive, maybe di block sementara. So saya suggest awak call contact center untuk tanya. Nanti pegawai akan bantu check dalam system

      Delete
  17. Hai assalammualaikum, saya nak tanya, saya dah letak password and id yg betul but still invalid. so mean kena call hotline suapay reset balik lah kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi waalaikumussalam😊 haah ya sebab nanti pegawai akan tolong check dalam system. Kalau di block macam saya, dia akan bantu unblock dan suruh cuba log in sekali lagi😊 selamat berpuasa !

      Delete
  18. Hai..Assalamualaikum
    Saya nak tanya mcm mn klau saya lupa password..?Barapa kali saya login xblh masukk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi waalaikumussalam😊 saya suggest awak call contact center terus. Sebab setahu saya nanti pegawai bank akan assist awak untuk reset password. Selamat berpuasa😊

      Delete
    2. Hai..Assalamualaikum
      Saya nak tanya mcm mn klau saya lupa password dan id..? Dah Berapa kali saya login xblh masukk..

      Delete
    3. Hai waalaikumussalam. Maybe id awak salah kut sbb tu login few times pun tak boleh. Saya suggest awak call contact center utk tanya sbb susah jugak kalau lupa both id & password😅

      Delete
  19. Kalau lupa pasword online banking macam mna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 boleh cuba call contact center untuk bantuan dari pegawai bank. Number tu saya ada tulis kat atas. Other option, boleh email bank islam if u want.

      Delete
  20. Hi, email bank islam yg mana ye awak..
    Thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 boleh cuba email pada

      contactcenter@bankislam.com.my

      Mungkin akan dibalas slps 2-3 hari atau secepat yang mungkin. Saya tak pasti jugak sbb mungkin RMO ni akan affect the service. Tq😊

      Delete
  21. hi. sy dh tukar id dn pword baru. dh cnfirm. lepas tu sy nk login, x bleh plak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 awak try refresh dulu page dan try sekali lagi. Mungkin masalah dari internet connection atau service page bank islam. Kalau still a few days bekerja tak dpt log in, awak try call sekali lagi untuk tanya. Hrp membantu

      Delete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. salam nak tanye ckit akaun bank sya masih blh guna cuma online banking x blh guna.. Dh try byk kali..nak buat mcam mana ek....

    ReplyDelete
  24. salam nak tanye ckit akaun bank sya masih blh guna cuma online banking x blh guna.. Dh try byk kali..nak buat mcam mana ek....

    ReplyDelete
  25. akaun bank masih blh guna cuma online banking x blh guna.. Dh try byk kali

    ReplyDelete
  26. akaun bank masih blh guna cuma online banking x blh guna.. Dh try byk kali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 awak dah lama ke tak log in akaun online banking? Kalau ya, ada kemungkinan untuk di block. Jgn risau, awak boleh cuba call contact center. Nanti akan ada pegawai bank bantu.

      Akaun online banking saya dulu di block sbb lama tak log in walaupun akaun bank saya masih active. Bank akan block akaun online banking kalau lama tak ada activity untuk secure maklumat diri kita. No worries, boleh cuba call bank untuk bantuan. Harap membantu

      Delete
  27. Hai!! Saya nk tnye..kalau on9 banking x blh guna sbb invalid login, kad bank masih blh guna seperti biase kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 iya selalunya kad bank masih boleh guna mcm biasa

      Delete
  28. Saya terlupa id bankislam saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 awak boleh cuba call contact center bank islam atau awak boleh email pada laman web rasmi bank islam untuk bantuan selanjutnya

      Delete
  29. assalam lepas dah tekan keypad 1 bahasa malaysia tu ada lagi pilihan. tekan no brapa ye? sebab saya pun lupa user id dengan password. dah lama jugak tak bukak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam hi😊 alamak sorry awak. Saya terlupa la sebab dah lama. Cuma kalau tak salah saya, system operator tu akan guide awak.

      Contohnya, bila awak dah tekan keypad 1, system operator akan proceed untuk arahan seterusnya. Jadi, awak kena tekan keypad ikut options yang diberi. Sorry tau awak kalau saya ada salah maklumat

      Delete
    2. ohh yekee sebab saya tak tau nak tekan mana satu .so sy kurang faham sikit

      Delete
    3. Seingat saya, lepas tekan keypad untuk pilihan bahasa,system operator akan proceed untuk arahan seterusnya.

      Saya bagi contoh je tau sbb saya tak ingat😂, masukkan nombor telefon. Jadi awak tekan keypad masukkan nombor telefon awak. Nanti system operator akan bagi arahan berikutnya.

      Harap membantu😊

      Delete
  30. hi there,nak tanya saya dah call bank islam sbb lupa id n password then macam mana kita nak reset id tu?tak dapat noti atau email pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 saya kurang pasti la awak sebab haritu saya terus log in macam biasa sebab ingat id😅

      Pegawai bank tu ada cakap apa-apa tak masa call tu? Contohnya macam lepas call tu boleh terus log in ke atau awak kena daftar online banking semula ke?

      Delete
  31. Nak tanya..kn ada byk yg kita kna plih.untuk brckp dgn pegawai bank tekan nmbor yg mne ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 seingat saya, lepas masukkan maklumat (cth: nombor phone/ nombor ic) system operator akan suruh tunggu sekejap untuk sambungkan talian kepada pegawai yang bertugas.

      Delete
    2. Sekarang dh ada byk pilihan.. Ada dlm 4-5 pilihan tak silap.. aku pilih no2 (internet banking) tapi tk dpt ckp dgn org bank tu..operato robot suruh tinggalkn nombor fon.. bila aku try call balik tak dpt dh.. Nombor aku mcm dh kena block dgn bank islam.

      Delete
    3. Oo faham². Maybe awak boleh try call bank guna nombor lain pulak😅 nombor saya pun tak dapat disambung bila call bank BSN haritu. Bila cuba call guna nombor lain dah boleh. Oh dan terima kasih bagitau info😊

      Delete
  32. Assalam sis, saya pom ada problem yg sama lupa user id, sya nk tnye kalau call center tu dia akn tnya soalan apa jer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam hi😊 selalunya soalan-soalan yang confidential, awak. Seingat saya contohnya, confirmkan no ic, confirmkan phrase pilihan dan lain-lain.

      Delete
    2. Saya nak tanya kenapa sy nk log in bila sy Masuk no password jdi xboleh.. Dah tukar password tapi tetap xjdi.. Password sy Pendek bila tekan dia jd panjang

      Delete
    3. Hi😊

      Sebelum ni awak boleh log in seperti biasa ke? Mungkin masalah system / line🤔 Awak boleh cuba refresh dulu dan buka semula web

      Delete
  33. Hi sis . saya baru nak beli barang tadi kat shopee . dah masuk semua . tetiba nak login tak boleh . sedangkan password dan id betul je . takut pula saya . sedangkan last saya check 20.5 . duit bpn .

    ReplyDelete
  34. Hi😊 awak boleh cuba refresh page dan reload semula. Mungkin masalah dari internet connection. Kalau masih tak boleh log in, terus call contact center bank islam. Nanti pegawai boleh check dlm system. Harap membantu😄

    ReplyDelete
  35. Ya Allah aku igt aku sorg je ada masalah lupa id dgn pw sbb dah lama tk guna btw ada call center tadi tapi dia tk suruh tinggalkn no phone pulak sedih jp what should i do?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 hahaha saya pun awal-awal ingatkan saya je mcm tu sebab bila google tak banyak yang ada info pasal ni.


      Oh,pasal no phone tu, awak dah boleh log in belum online banking awak? Kalau awak dah boleh log in semula, tak perlu tinggal no phone pun takpa😊

      Delete
  36. Kalau nak tukar no phone mcm mne pula ye? Sye dh try byk kli xp failed

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 kalau pasal tukar nombor phone, sorry saya pun tak berapa pasti. Tapi setahu saya selain guna online banking account, boleh jugak guna ATM atau terus ke kaunter. Harap membantu.

      Delete
  37. Sy trlupa password..sy try nk reset ikut prosedure ..no kad,pin sume dh betul tapi tetap tak boleh..camne ye..dh try bnyk kali still sama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 boleh saya tanya, awak try reset sebelum call contact center ke selepas call? Saya pernah juga cuba reset sebelum call contact center tapi tak boleh. Bila saya dah call, saya cuba login baru boleh buka. Account online banking saya kena block😅

      Delete
  38. Hai saya nak tnya klau id btul ... Tp keyword yg keluar tu lain dri yang saya buat sebelum ni mcm mna?

    ReplyDelete
  39. Hi😊 awak try refresh dulu lepastu try lagi sekali log in. Kalau tak boleh juga, awak try call contact center. Nanti maybe pegawai boleh tolong check dlm system.

    ReplyDelete
  40. hai sis. sy lupa id & password. sbb lama x buka. sy ad call tapi tak jawab keluarnya cuma al afaaa al afaaa sampai kesudah. aritu saya ada call jugak tapi diorang suruh saya pergi bank islam berdekatan. bile pergi bank islam berdekatan diorang suruh call center. hmmmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 laa ya ke. Kesian awak😅 setahu saya, lebih senang call saja sebab untuk masalah akaun online saya dulu, pegawai bank hanya check status dan unblock semula. Lepas saya cuba login, terus boleh guna. Tapi itu la, awak disuruh ke bank pula. Takpa, mungkin awak boleh cuba call sekali lagi dan tanya status akaun online banking awak also penyelesaian yg secepatnya. Harap membantu😄

      Delete
  41. Assalamualaikum kak nak tanya macam mane nak sign up bank islam online. Saya tak tak pe daftar tapi bile nak buat first time user, dia cakap saya dah pernah daftar. Bile nak log in dia minta user id, tapi saya tak tahu user
    id tu kene check dekat mana. Mana nak dapat user id?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam hi😊 hmm nak tanya awak ada suruh sesapa daftarkan tak tapi awak terlupa?😅

      Kalau awak klik forgot password pun tak boleh rasanya sebab awak kena masukkan user id juga.

      Tadi saya try check di web bank islam, katanya kalau lupa user id, call contact center.

      Jadi, saya rasa better awak cuba call contact center terus sebab pegawai akan tolong check kan dalam system. Maybe dia akan reset balik dan awak pun boleh sign up semula😄 harap membantu awak

      Delete
  42. Replies
    1. Hi😊 details peribadi masa awak daftar akaun online banking awak. Contohnya, private word, gambar pilihan awak, user id dan password semestinya😊

      Delete
    2. Kalau tak ingat private word gambar semua tu

      Delete
    3. Hmm setahu saya kalau yakin private word/gambar tu kita punya, baru login. Tapi awak boleh je cuba login as long as awak ingat user id dan password. Kalau 2 tu tak ingat, awak kena call contact center😊 harap membantu

      Delete
  43. Cuba akak list kan soalan yg diajukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tentang soalan tu, saya tak pasti sama ada masih sama macam soalan yang saya dapat atau tak. Sebenarnya soalan tu pasal maklumat diri je. Contohnya, nama, nombor ic, nombor telefon. Tak payah risau pun sebab mostly pegawai sangat membantu😀 harap membantu

      Delete
  44. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  45. Saya ada call operator..lepastu dia ad bagi arhan tekan 1 utk bm ..sy tekan 1..tp xdpt hntarr arahan tu..so nak hntar 1 tu cam mane eyy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 nak tanya lepas awak tekan tu, talian putus atau macam mana? Seingat saya, katakan lah arahan operator untuk tekan keypad 1 untuk bahasa melayu. Jadi, saya bukak keypad dan tekan 1. Kemudian, tak perlu buat apa-apa untuk send sebab operator akan beri arahan setetusnya. Maksud saya, lepas tekan keypad 1, arahan seterusnya akan diberi secara automatik. Harap membantu😊

      Delete
    2. oooo ok tq2��

      Delete
  46. assalamualaikum, hai... nak tnyak, sy baru try pakai aplikasi Go Bank Islam dlm bbrpa hari ni, sy masukkan smoa ID dan Pasword tp lepas masok smoa tu mncul bbrp soalan yg sy sndri kurang phm sbb sy tak reti sngt inggris² nih 🙏🏼 , pastu trus kluar sndri dri aplikasi tu, bila masok balik dah tak bole ... and then, sy cuba laa byr brg yg sy ambik dkt shopee tu guna online banking ne, dan akhir cerita tak dpt mmbyr ... pdhl dah masok dah Id & Pw yg btul smoa, dia kata invalid ... knp tu ya? bole tlg jelaskn ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam hai😊 tentang app Go Bank Islam tu, sorry awak saya pernah dengar tapi tak pernah guna pula. Jadi saya tak ada pengalaman nak share guna app tu😅

      Antara sebabnya, saya tengok review app tu ada yang jadi freeze atau 'hang' lepas guna dan ada juga yang tak boleh login guna app tu.

      Pilihan lain, awak boleh cuba login online banking guna web terus😊

      Delete
  47. Hi sis Kalau macam I lupa password online banking macam mana eh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 awak ingat tak username awak? Kalau ingat, awak boleh cuba klik 'forget password' tapi kalau nak lebih cepat, boleh cuba call contact center terus. Sebab setahu saya, lepas pegawai bank reset di system, awak boleh set password baru. Jadi, cepat sikit selesai😊 harap membantu

      Delete
  48. Seingat saya, saya belum registered tapi bila saya click untuk first time user, dia cakap yg saya already registered and cakap kindly proceed to login.jadi mana macam ya pendapat awal, maaf kalau saya salah tempat bertanya sebab saya taktahu nak buat macam mana, bolehkah saya berurusan terus dengan pihak bank tanpa perlu email or call?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 eh takpa je awak. Saya pun try share apa yang saya tau😉 sorry tau sebab saya tak pasti tentang ni. Hmm awak ada cuba reload page tak lepas cuba sekali? Bahaya jugak bila system kata dah registered tapi awak tak register lagi😅 setahu saya, untuk pendaftaran online banking, kena masukkan details peribadi dan kad bank🤔 tapi boleh jadi system tengah problem masa awak cuba login😅



      Pendapat saya,awak boleh cuba terus ke bank untuk tanya😊 tapi bagi saya, paling cepat adalah call contact center berkenaan pendaftaran online banking.

      Apapun,mana-mana pilihan pun okey kalau memudahkan awak dari segi masa dan tenaga😉

      Delete
  49. Replies
    1. Hi😊 maksud awak tulis waktu tengah call tu ke? Kalau ya, awak terus tekan keypad je.

      Contohnya kalau arahan operator suruh masukkan no ic, awak terus bukak keypad dan tekan ic 😊

      Delete
  50. Assalam cam mana kalau invalid login tapi dah call dah still X leh bukak jugk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam😊 oo masih tak boleh login ke? Waktu call tu ada tak pegawai cakap apa-apa contohnya tunggu 24 jam baru login ke? Sorry sebab saya pun kurang pasti. Mungkin juga system update lambat🤔

      Delete
  51. salam. kalau masuk usernam pahtu klor private image kita yang lain mcm mana nk buat tuh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam 😊

      Saya pernah jugak jadi macam tu. Awak boleh try refresh/ reload semula. Lepastu tu try lagi sekali login 😊

      Delete
  52. Benda ni kalau invalid. Dia akan kacau duit dalam bank kita tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 setahu saya, tak kacau pun duit dalam akaun. Hanya urusan online banking saja yang terganggu sebab tak boleh log in😊

      Delete
  53. Hai assalamualaikum nak tnya..saya lupa password lpstu saya just email dulu sbb x berani lagi nk call��. ..kalau nk email tu memang kena dalam english ke? Sebab saya email dalam bahasa melayu��

    ReplyDelete
  54. Nur Ain binti Hazizan29 August 2020 at 03:05

    Hai assalamualaikum nak tnya..saya lupa password lpstu saya just email dulu sbb x berani lagi nk call��. ..kalau nk email tu memang kena dalam english ke? Sebab saya email dalam bahasa melayu��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi waalaikumussalam😊 boleh je awak guna bahasa melayu 😄 kalau awak urgent nak login, awak boleh try call terus sebab selalunya cepat sikit berbanding email☺

      Delete
    2. Nur Ain binti Hazizan29 August 2020 at 05:39

      Ouh yeke..biasanya kalau email brpa hari nk tunggu diorang reply?

      Delete
    3. Kalau tak silap, dalam 2-3 hari. Cuma sekarang, tak pasti sebab dah lama kan hehe😄

      Delete
    4. Nur Ain binti Hazizan30 August 2020 at 03:53

      Ouh okey2..terima kasih banyak nyee hehe

      Delete
    5. No prob! Harap dapat bantu awak😄

      Delete
  55. Hi. Nak tanya time call tu kan dia suruh pilih tele perbankan layan diri or perbankan internet or kad hilang or kad bank islam or perkhidmatan perbankan. So nak pilih yg mana eh? Hehee sory im clueless bab2 gini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺ awak boleh pilih mengikut kesesuaian masalah contohnya kalau mengenai isu tak boleh log in online banking, seingat saya awak boleh pilih perbankan internet 😃

      Takpe awak, yang mana saya boleh tolong saya tolong hehe

      Delete
  56. Saya baru nak register untuk first time user pastu user id dgn password nak kena buat sendiri ke macam mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 yaa user id dgn password kita boleh buat sendiri😄

      Delete
  57. boleh bagi saya email bank tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊

      Boleh je awak

      contactcenter@bankislam.com.my

      Delete
  58. Hi, saya pon tiba2 je x boleh login bank islam ni padahal bru 2 hri lps guna. Tapi situasinya, sbelum tu saya nak login pakai laptop. Dah masukkan id dgn password mcm biasa. Pastu dia ada kluar soalan tanya pasal sec school n tempat ayah lahir utk verify apa ntah. Saya pon jawab je la sbb ingt dah lama x bkk kat laptop, sllu kat fon je. Tapi bnyk kali jgk keyin pon, sbb saya x ingt. Lps keyin tu semua terus tkeluar n x boleh masuk dah. Semua jadi invalid, nak tukar password pon dia kata invalid info. Call bank islam 24 hours tu, sbb sabtu, dia suruh tggu sbb ramai. Yg saya nak tnya, acc saya pon kena lock sbb saya salah masuk info ke ada yg mengehack ke? Risau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 mungkin akaun awak kena block sementara sebab try log in banyak kali tapi salah🤔 takpe, nanti awak cuba call bank lagi sekali incase dorang boleh unblock atau reset semula 😊

      Delete
  59. Hi, nak tanya email ni nak hantar ke email bank islam yang mana ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺

      Dulu saya hantar ke contactcenter@bankislam.com.my

      Delete
  60. Hai awk tau tak klau problem kat dalam akaun online banking bank islam tiba2 takde akaun bank dan tak dpt cek baki akaun sedangkn baru je sy buat akaun tu 2 bulan lpas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺ sorry saya tak faham sangat😅 maksudnya awak tak boleh login online banking ke?

      Delete
  61. sy nak tanya. kalau invalid log in mcm mana tu. sy tekan lupa psswrd. lps tu ada arahan maskn nombr kad tu. nombor kad tu tak valid juga. padahal, beberapa hari ni boleh ja sy transfer duit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺ awak try dulu semak balik no kad atau mungkin cuba lagi lepas a few hours. Mungkin jugak masalah sistem🤔 kalau tak boleh jugak, awak try call contact center untuk tanya☺

      Delete
  62. Hello, boleh beritahu soalan apa aja yg ditanyakan waktu call.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊

      Seingat saya soalan peribadi pengguna contohnya nombor ic atau nombor kad bank. Jangan risau nanti pegawai bank akan assist masa awak call😊

      Delete
  63. Hi kalau lupa nama id kena telefon pejabat ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi😊

      Ya awak boleh cuba call contact center untuk dapatkan bantuan lanjut

      Delete
  64. Hi salam, saya nak tanya, kalau account invalid ni dia kena block online jeke atau kena block account terus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊 seingat saya dulu hanya block online account. Account bank boleh guna macam biasa di atm/cdm/kaunter.

      Delete
  65. Klu xblh login jd disable mcmner plk?dh msk 16digit still xblh login jgk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊

      Login disable macam mana ye maksudnya? Invalid ke? Awak boleh try untuk call contact center untuk re-confirm semula😊

      Delete
  66. hai sis nak bertanyaaa sikit boleh? kalau kita call customer services tu dia suruh masukkan ic then i masukkan dia kata tak sah,
    macam eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊

      Awak masukkan macam mana ye? Account tu memang guna nombor ic yang dimasukkan tu ke? Awak try lagi sekali kalau tak boleh juga awak boleh try terus ke kaunter untuk tanya 😊

      Delete
  67. hi,, nak tanya apa perlu buat bila kita msukkan id ngn password dia jadi invalid sedangkan saya baru chage ps semalam dan saya dah save dalam pone,, saya yakin saya x lupa ,, tpi semalam ok sekejap lepas saya tansfer duit ,, bila nak login balik dia jadi invalid,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊

      Awak try refresh dulu atau tutup tab dan buka web semula incase boleh. Ataupun awak try login guna phone lain. Kalau tak boleh juga, awak boleh cuba call contact center untuk tanya 😊

      Delete
  68. Hai nak tanya lepas dah masukkan ic tu kan nakntekan yanh mana ya sebab mcm blank sebab acc saya bila nk login dia invalid

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😊

      Sorry awak, saya kurang faham soalan😅 awak masukkan ic dimana ya? Maksud awak id pengguna/username ke?

      Delete
  69. Sangat membantu sbb penulisan awak ni saya berani call terima kasih skrg dah settle 🤣

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi😄

      Alhamdulillah dah settle yeay! Pls know that your comment really made my day thank u😁✨

      Delete
  70. Hi, boleh saya tahu awak call centre tu pagi kan? agak2 dalam pukul berapa ye? sbb sye dh try banyak kali call tpi tghari la, asyik2 robot/rakaman suara tu cakap yg sekarang diorang tgh ramai sgt orang call, pastu dia suruh tinggal no fon untuk call balik, tapi tak call pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺

      Saya call dalam pukul 8-9 pagi kalau tak salah. Saya pernah jugak alami tu dgn bank lain😂 apa yg saya buat adalah saya end call dan call balik a few times dalam jarak masa 5-10 min setiap satu call😉 harap membantu

      Delete
  71. Hi , nak tanya saya baru try log in kat laptop , dah masuk id dengan password dah boleh log in , tapi dia tanya soalan yang kita isi dulu . contoh " nama sekolah rendah " tapi saya tak perasan soalan dia dan isi salah 3 kali 😅 pastu terus takboleh log in langsung tu dikira block ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺

      Sejujurnya saya kurang pasti sebab tak pernah jadi pada saya😅 mungkin awak boleh cuba login esoknya pula. Kalau still tak boleh, mungkin awak boleh cuba try call contact center utk pertanyaan tentang tu😅 sorry awak, saya tak dapat bantu banyak

      Delete
  72. Kalo nak reset id kt dekat kaunter bank islam? boleh ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺

      Setahu saya, boleh saja. Tapi kebanyakan org lebih suka buat secara online sebab lebih memudahkan😊

      Delete
  73. Hai saya baru habis belajar tapi dah lama dah perasan account kene disabled dan kene reset password. Bila nak reset dia mintak i-access code tapi hantar kat nombor dah mati.

    Semalam saya pergi la ke bank islam konon2 boleh la tukar nombor tepon baru. Lepas saya balik tu, i-access code still nombor lama.

    Harini saya call center suruh tukar nombor baru, lepas berapa lama tu dia call balik kata dah tukar. Lepas saya balik dari kerja, try la nak reset password. Still i-access code dekat nombor lama. Haih penat betul la camni.

    Sekrang ni saya tak paham apa yang diorng ckp yang dah tukar nombor baru. Tak tukar pun. Ke saya yang silap ni. Rasa nak buang je kad ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺

      Sorry saya baru sempat buka blog. Alamak kesiannya awak. Ke sana sini jadinya.

      Awak dah call semula contact center? Mungkin pegawai bank sudah tukar tapi dalam lambat sedikit update dalam system. Maaf saya kurang membantu😔

      Delete
  74. Hi nak tanya. Kalau dah betul semua usernama and password tapi dia tulid invalid login tu macam mana ye? Banyak kali dah try login tapi tetap tak boleh. Walaupun usernama & password dah betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺

      Yang ini sama macam saya dulu. Boleh saya tahu, awak dah lama ke tak log in online banking? Kalau ya, kemungkinan akaun online banking awak disekat sementara sebab tiada aktiviti dalam tempoh yang lama.

      Delete
  75. Hi saya nak tanya macsm mne nak renew password online bangkin. Dekat situ die tulis gagal proses password sila email bank islam. Tpi ambil mase 3 hari proses😩 boleh cepatkan tak proses tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi☺

      Setahu saya kalau urusan yang lebih cepat, awak boleh call atau berurusan direct di kaunter. Selalunya email berkemungkinan lebih lambat daripada kedua option di atas😊 harap membantu

      Delete
  76. Saya tak boleh tukar kataluan masukan nombor mykad dan pin nom tak boleh

    ReplyDelete
  77. kenapa saya tak boleh login padahal beberapa minit sebelum tu saya beli barang dekat shopee dapat je bukak sekali nak bayar terus tak dapat😭😭😭😭😭help me plissssss

    ReplyDelete
  78. MCM mn kalau lupa user id nk masuk online Nanking

    ReplyDelete
  79. Kenapa ya password saya tiba ii bertukar. Time tulis pendek je pastu lepas je tekan turn in jadi panjang. Then saya try tekan yg forget id/password pastu masukkan apa yg nak.. Tapi dia tulis unable to process.. Huhuhuhu sedangkan baru je beberapa minit sebelum tu okay je sy bukak��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, situasi saya pun sama mcm awak juga skrg ni. Saya pun tak dpt log in. Invalid katanya. Jadi awak dah dpt log in ke?

      Delete
  80. Hi, kalau lupa id and password mcm mana ek? Lame dan tak guna

    ReplyDelete
  81. Nak tnya mcm mne nk register mobile number untk IAC ..sbb nk transfer duit xdpt..dh msukkn no fon masa Mula2 daftar no fon yg sama ..

    Maaf soaln lari dr tajuk������

    ReplyDelete
  82. X blh nk bkk...asyik invalid password.. cmne nk buat ye

    ReplyDelete
  83. Sye pnye kes lg berat... Sye pnye bank x bole log in... Lps tu sye try tekan forgot password tp x Jalan... Dye ckp kt situ sruh call bank... Sye pon call n dye Kate sye kne g bank untuk settle mslh internet banking sye... Mse g bank tu dye Kate kne call bank lk untuk reset password... Blek rumah je sye terus call bank n last2 dye nk hantar report n dye sruh sye call polis...🤦 Internet banking sye kne block je bkn kne rompak...🥺 Kli ketige sye call bank dye Kate kne g bank blek untuk settle mslh internet banking sye...🥺 X taw dh nk buat ape... Lg teruk dlm bank sye tu Ade duit cust sye kne refund blek... Ade yg threat sye nk call polis klo sye x refund blek duit sye...🥺 Ya Allah susah hati sye skarang ni...

    ReplyDelete
  84. sya nak tanya cm mana nk tkr pssd..sy dh cuba buat byk kali xdpt..sy nak cek duit baitumal

    ReplyDelete
  85. Hai..saya lupa password bank islam..bagaimana nak dapatkn semula password...sebab saya daftar dlu guna nombor tpn lama x pkai dh..x dapatlah mesej nmbor pngesahan tu

    ReplyDelete
  86. Hai saya nak tanya untuk tekan 1 bahasa melayu. Saya tak paham nak tekan dekat mana hmm

    ReplyDelete
  87. kenape log in acc bank islam kat app ngn wibsite selalu invalid ?

    ReplyDelete
  88. dia ada limit ke time nak masukkan password??sbb time tu saya salah 3@4 kali pastu terus invalid..kenapa ya??

    ReplyDelete